Akdeniz mutfağı: Yazar yemeklerin ardındaki hikayelerin izini sürüyor

Ayden

Global Mod
Global Mod
Her yemek bir hikaye anlatır. Yazar Daniel Speck hangilerinin olduğunu bilmek istedi ve onların peşinden gitti; Sicilya'dan Tunus üzerinden Kutsal Topraklara. Büyük bir kaos yaşadı. Bu ne şanstı, diyor bize yıldız-Röportaj.





Bay Speck, siz aslında bir yazar ve senaristsiniz. Şimdi Terra Mediterranea ile yemek kitabına benzer bir şey sundunuz diyebilirim. Nasıl olur?
Her şeyden önce Akdeniz insanlarını anlatan bir kitap. Bulaşıkların ardındaki hikayeleri anlatıyor. Bu, tamamı Akdeniz bölgesinde geçen romanlarımın okurlarının, romanlarda sürekli yemek yenildiğini fark etmesiyle ortaya çıktı. Okumalarda yemekle ilgili bir şeyler yazmamı önerdiler.



Sürekli yemek hakkında yazıyor ve farkında değil misiniz?
Bundan haberim yoktu. Ama elbette benim romanlarım aile hikayeleridir. Önemli sahneler herkes yemeğe oturduğunda gerçekleşir. Bella Germania adlı romanımda da İtalyan mutfağının Almanya'yı nasıl değiştirdiğini anlattım. Kahramanlardan biri olan Giovanni Marconi, Sicilya mutfağını Münih'e getiriyor ve şehrin ilk İtalyan şarküterisini açıyor. Bu kitap zaten tariflerin kültürler arasında nasıl seyahat ettiğini ve insanları nasıl birbirine bağladığını anlatıyordu. Bir sonraki romanım olan Piccola Sicilia için de Tunus'ta araştırma yaptım.


Yani Sicilya hakkında bilgi edinmek için Tunus'a mı gidiyorsun?
Piccola Sicilia, Tunus'un İtalyan liman bölgesiydi. Jacob Lellouche ile orada tanıştım. Mahallede büyüdü ve restoranını orada açtı; Tunus'taki tek Yahudi restoranı. Bana mahalledeki farklı dini toplulukların yemek konusunda nasıl bir araya geldiğini anlattı. Birbirlerini davet ettikleri ziyafetler sayesinde Hıristiyanlar ve Müslümanlarla tanıştılar. O güzel cümleyi söyledi: Biz bayram kardeşiydik. İşte o zaman yemeğin, tüm farklılıklarına rağmen insanları bir araya getirme gücüne sahip olduğunu anladım. Ve böylece Akdeniz kıyılarını Akdeniz mutfağını anlatan bir kitapta birleştirme fikri doğdu. Jacob, kişisel tariflerini sunan üç şeften biri.

Claudia Roden

öncü
Claudia Roden: Bu kadın olmasaydı Akdeniz mutfağı bugünkü olmazdı




3 Ekim 2021


Giriş bölümünde kitabın “biz”le masaya oturmaya davet niteliğinde olduğunu yazıyorsunuz. Biz kimiz?
Bu, Sicilya'dan Martina Caruso, Tunus'tan Jacob Lellouche ve Beytüllahim'den Fadi Kattan olmak üzere üç şefi ve ailelerini kastediyor. Fotoğrafçım ve ben üçünü evde ziyaret ettik. Bu deneyimi okuyucularla paylaşmak istiyoruz: Onlar da bizimle masaya oturdukları, yemeklerin tadını çıkardıkları ve aile hikayelerini dinledikleri hissine kapılmalılar. Tarifler sizi yeniden yemek yapmaya davet ediyor.


Akdeniz mutfağını üç kültüre dayalı olarak sunuyorlar: Güney Avrupa, Kuzey Afrika ve Orta Doğu. Bu yüzden yolculuğa çıktınız. Neden bu rota?
Akdeniz, üç kıtayı birbirine bu kadar yakın bağlayan dünyadaki tek denizdir. Bu kıtaların her biri için mutfak mirasını temsil eden bir yer seçtim. Bunların hepsi romanlarımı okuyanların zaten bildiği yerler. Bella Germania'da Sicilyalı bir aile var. Piccola Sicilia'da Tunuslu Yahudi bir aile var. Yafa Yolu'nda İsrailli ve Filistinli bir aile var. Rota bu şekilde belirlendi.


Yani tarifi verenleri zaten tanıyor muydunuz?
Memleketlerini biliyordum. Bella Germania'dan beri Martina Caruso'yla, Piccola Sicilia'dan beri de Jacob Lellouche'la arkadaşım. Fadi Kattan'ı geçen yıl gazete haberlerinden keşfettim. Levante mutfağının yeni yıldızı olarak anılıyor. Ancak diğer ikisi gibi onun tarifleri de hiçbir zaman bir Alman yemek kitabında yer almadı. Bu çok uygundu. Onunla konuştuğumda hemen şöyle dedi: Hoş geldin, gel!


Kitaptaki her tarif bir yolculuğu, bir karşılaşmayı, bir dönüşümü anlatıyor, yazıyorsunuz. Ne demek istiyorsun?
Akdeniz her zaman canlı bir buluşma yeri olmuştur. Bir kıyıdan diğerine giden insanlar, büyükanne ve büyükbabalarının tariflerini de yanlarında götürürdü. Bu gelenekler daha sonra oradaki yerel tariflerle ilişkilendirildi. Kültürel tarih bu tür aile hikayelerine yansır.

Sabiç

Yemek tarifi

Sadece yemek yiyin – keyif sütunu
Tel Aviv Gezisi: İsrail Kahvaltı Sandviçi Sabich




20 Ağustos 2022


Şöyle hikayeler…?
1940'larda Almanya'da hiç kimse hepimizin pizza yiyeceğini hayal edemezdi. Daha sonra kebap oldu. Şu anda humus patlaması yaşıyoruz. Tipik bir Ortadoğu mezesi. Arapça'da “humus” şu anlama gelir: nohut. Doğu Akdeniz bölgesinden Almanya'ya gelenler bunu da beraberlerinde getirdiler. Artık humusun Berlin, Münih ve Hamburg'daki tüm çeşitlerini falafel tezgahlarından en iyi restoranlara kadar bulabilirsiniz. Mutfağın insanlarla birlikte nasıl hareket ettiğinin ve bunun sonucunda yerel yeme alışkanlıklarının değiştiğinin bir başka örneği.


Kitapta geleneksel yemeklerin yanı sıra modern yorumlar da yer alıyor.
Doğru. Üç şef, Sicilya cannoli al pistaccio gibi geleneksel tariflerin yanı sıra kendi yarattıkları yemekleri de sunuyor. Martina Caruso, deniz ürünleri ve eti bir araya getirdiği “Terra e Mare” adını verdiği tarifler geliştirdi. Bunun ilham kaynağı İspanya gezisinde yediği paellaydı. Bu fikri eve getirdi ve yerel malzemeleri kullanarak Sicilya mutfağına aktardı: lardolu midye ve mercimek. Duvarı aşan balığın hikâyesi gibi yolculukta yaşadıklarımız da var.


Üzgünüm, ne?
Fadi Kattan, büyükannesinin düzenli müşterisi olduğu Yafa'daki dükkandan Beytüllahim'e taze balık getirmemizi istedi. O zamanlar, 1948'den önce, Hıristiyan bir Filistinli olarak Yahudi bir balıkçıdan alışveriş yapıyordu. Bu günlük hayattı. Fadi'nin büyükannesi Julia Kattan, Sefarad Yahudisi olarak Selanik'ten göç eden balıkçı Paul Sarfati ile arkadaştı. Aslında balık dükkanını bulduk; bugün torunu Arık'a aittir. Olayı kendisine anlattığımızda Arık, Fadi ile ilk kez telefonda konuştu. Aralarında sadece bir saatlik yolculuk mesafesi var ama aynı zamanda sekiz metre yüksekliğinde bir duvar da var. Bu telefon görüşmesiyle ailelerin kopan bağı yeniden kuruldu; her ikisi de inanılmaz derecede etkilendi. Arik'in bulabildiği en güzel levreklerle duvarın üzerinden Beytüllahim'e gittik; orada Fadi balıkları büyükannesinin tarifine göre hazırladı.


Akdeniz mutfağının gerçekte ne olduğunu tanımlamak o kadar da kolay değil. Bu sana ne anlam ifade ediyor?
Ben de bunu destekliyorum ve toplulukta bir Akdeniz menüsünün her zaman beğenildiğini söyleyebilirim. Akdeniz'de tek başına yemek yiyen kimseyi göremezsiniz. Bu yakın aile bağı, topluluk ve misafirperverlik ülkeleri birbirine bağlar. Her masada hâlâ bir misafir için yer var. İster fakir ister zengin ailelerde olsun, iyi yemek kutlanır ve paylaşılır. Ve sofralarda asla tek bir yemek olmaz, her zaman birden fazla yemek bulunur; ancak yorumlar ülkeden ülkeye farklılık gösterir.


Nerede?
Mesela Ortadoğu kültüründe meze geleneği var. Masaya çeşitli kaseler geliyor ve arak eşliğinde daldırmaya başlıyorsunuz. Bu, damak tadınızı tekrar tekrar temizlemeye yarar, böylece farklı lezzetlerin tadını saf bir şekilde çıkarabilirsiniz. Tunus mutfağında küçük mezelerin bu çeşidine “Kemia” adı verilir. Ancak bunlar ana yemek geldiğinde ortadan kaybolmaz, bunun yerine harissa patatesleri gibi bir garnitür haline gelir. Bu arada masada aynı anda birden fazla ana yemek de var. Sicilya menüsü de farklı yemek çeşitlerinden oluşur, ancak bunlar aynı anda değil, birbiri ardına gelir. On ders olsa bile. Her şeye yakışan malzemeler: zeytinyağı, domates, kabak ve portakal gibi taze meyve ve sebzeler ve bol miktarda balık. Malzemelerin nasıl hazırlandığı bölgeden bölgeye değişir. Akdeniz mutfağının gerçekten sevdiğim yanı bu; çok çeşitli.


Çünkü farklı mutfaklar karışıyor diye mi düşünüyorsunuz?
Terra Mediterranea'nın yemekleri kültürler arası diyaloğu anlatıyor. Kendi bölgelerini ve aynı zamanda diğer kimliklerle karşılaşmalarını da kutluyorlar. Kapalı kimlik kavramı Akdeniz'e yabancıdır. Bir örnek Fadi Kattan'ın Involtini Josephine'idir. Bunlar Fadi'nin Filistinli ailesinde kült statüsüne sahip İtalyan sarmalları. Fadi'nin Beytüllahim'den büyük halası Josephine, kozmopolit İskenderiye'de İtalyan Nicola Barbagallo'ya aşık oldu. İtalyan kayınvalidesinden, sevgilisinin en sevdiği, daha sonra çocuklarının da favori yemeği olacak maydanozlu ve çam fıstıklı dana sarmasının nasıl hazırlanacağını öğrendi. Bugün, nesiller sonra, rulolar bütün bir ailenin en sevdiği yemektir.



Akdeniz gezinizde çok şey yaşadınız. Hayat boyu bir şeyler öğrendin mi?
Kriz durumlarına daha fazla esneklik ve daha rahat bir yaklaşım. Akdeniz'de insanlar kaosla yaşıyor. Bir şeyin işe yaraması gerçeği bir istisnadır; bir şeyin işe yaramaması kuraldır. Akdeniz insanı daha spontan, daha esnektir ve doğaçlama yeteneği gerektiğinde ellerinden gelenin en iyisini yapar. Ve dayanıklıdırlar. Bunu özellikle Fadi Kattan'da yaşadım. Beytüllahim, restoran işletmek için tartışmasız en karmaşık yerlerden biri. Ancak Fadi tüm zorluklara soğukkanlılıkla göğüs gerer, her zaman bir B planı vardır ve zayıf olanlarla ilgilenir. Topluluk Akdeniz ülkelerinde merkezi bir konumdadır; ölçülemeyenlere, siyasi krizlere ve ekonomik kaosa karşı koruma sağlar. Bu yüzden bu kitap tam zamanında geliyor.


Ne demek istiyorsun?
Kitap, tüm zamanların aksine, bulutların gri olduğu ve kriz havasının hüküm sürdüğü bir zamanda yayınlanıyor. Ama bu, bununla nasıl başa çıkacağını bilen ve panzehiri olan insanlarla ilgili: yaşam sevinci. Yarının ne getireceğini bilmiyoruz ama bugün hayattan keyif alıyoruz ve birlikte bunun tadını çıkarıyoruz!


Kitap bir sehpa kitabı olarak tanımlanıyor. Ama gerçekten öyle mi?
Hibrit bir kitap olarak görüyorum. Oturma odasında Giò Martorana'nın harika bir sanatsal kaliteye sahip fotoğrafları, mutfakta tarifler ve yatak odasında hikayeler nedeniyle olabilir. Kitap farklı unsurları birleştiriyor; Onu bu kadar özel kılan da bu; sınırlar ve çekmeceler arasında hareket ediyor. Tıpkı tarifler ve tasvir edilen kişiler gibi, klişelerin dışında, ufku çok geniş.


Bu makale sözde bağlı kuruluş bağlantıları içermektedir. Daha fazla bilgiyi burada bulabilirsiniz.

#Konular